Mengeratkan Silaturrahim......

selamat berkenalan kepada sesiapa yang membaca blog ini....

KEHIDUPANKU..SEBELUM DAN SELEPAS

mengisahkan kenangan manis bersama-sama teman dan keluarga..kenangan pertama kali menyertai sesuatu serta pengalaman yang indah yang menjadi kebiasaan.

Wednesday, January 19, 2011

Persahabatan

Assalamualaikum dan salam sejahtera...pe kita nk cite hari nie erk..pe kata kita borak2 pasal kengkawan nk x??ala mst nk kan..korg tahu pe 2 prshbtn??lau korg nk th,aq gthu..bg aq prshbtn 2 adlh suatu hub yg mn msg2 setia antra 1 sm lain smda kita susah atau senang, sakit atau sihat, sempurna tau xsmpurna tp mn ad org smpurna 100% kan, bkgsi wkt sdh n gmbra..ikhlas dlm mlkukn smua pkra tnp m,ungkit kemudian hari..Istilah sahabat dalam konteks Islam pula yg mn kita mik ksh Nabi..Nabi memiliki banyak sahabat dalam mengembangkan Islam. Ada empat sahabat nabi yang amat dikenal, yang kemudian memimpin masyarakat Islam sepeninggal Nabi, iaitu Abu Bakar, Umar, Ustman dan Ali. Ke empat sahabat nabi ini, menurut tarikhnya, mereka sedemikian tulus dan dekat dengan nabi.

Para sahabat itu memiliki komitmen yang amat tinggi dalam memperjuangkan Islam. Apa saja ynag dilakukan oleh nabi, mereka ikuti dan kerjakan. Hubungan mereka dijalin bukan atas kepentingan, melainkan atas dasar cinta terhadap ajaran Islam yang sedemikian mulia. Atas dasar itu maka hidup dan atau mati mereka, hanya diperuntukkan bagi perjuangan agama Allah itu. Sebaliknya, antara sahabat dengan nabi tidak pernah terjadi konflik, salah paham, dan sejenisnya.

Mereka itu semua adalah orang-orang yang setia, sehingga pada saat nabi masih hidup, sekalipun sedemikian berat, perjuangan nabi selalu berhasil dengan gemilang. Kiranya tidak bisaa dibayangkan, andaikan para sahabat tersebut, tidak memiliki komitmen dan atau hati mereka tidak diikat oleh tali kasih sayang yang mendalam. Mungkin nabi akan disibukkan oleh persoalan-persoalan internal di lingkungan sahabat sendiri.

Persahabatan seperti itu, memang seharusnya bisa dicontoh oleh umatnya. Persahabatan dalam Islam diikat oleh tali keimanan dan kasih sayang di antara mereka. Iman selalu bersemayam di hati dan bukan hanya terletak di alam pikiran. Iman berbeda dengan sebatas pemahaman. Jika iman berada di hati maka pemahaman dan kesepakatan atau komitmen selalu berada di alam pikiran. Suara hati agaknya memang berbeda dengan suara akal. Suara hati selalu didasari oleh nilai-nilai luhur kasih sayang, sedangkan kesepakatan dan komitmen didasari oleh kepentingan-kepentingan.

Ikatan keseimanan dan kasih sayang, tidak mengenal transaksi, pertimbangan untung atau rugi, dan siapa mendapatkan apa. Berbeda dengan itu adalah hubungan-hubungan rasional dan kesepahaman yang biasanya diikat oleh janji atau MoU, maka berkemungkinan pihak-pihak tertentu, setelah mempertimbangkan untung atau rugi, apalagi ditengarai telah terjadi suasana tidak jujur dan tidak adil, maka kesepakatanm itu akan dibatalkan dan bahkan saling menggugat dan membatalkan kerjasama itu.

Islam sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah, dalam membangu persahabatan didasari oleh kecintaan pada Allah dan rasulnya. Oleh karenanya, ikatan itu lebih konstan, mantap dan istiqomah. Persahabatan dalam Islam dibina sepanjang waktu, baik dalam kegiatan spiritual maupun dalam kegiatan social. Dalam kegiatan spiritual misalnya, setiap sholat selalu bacaannya diakhiri dengan mengucap salam ke kanan dan ke kiri. Ucapan salam itu berisi doa, memohon agar keselamatan dan rakhmat Allah selalu melimpah kepada saudaranya sesama muslim.

korg nk tahu ciri2 shbt yg baik
1. shbt yg benar dlm tutur kata dan perbuatannya.
2. shbt yg suka beribadah kepada ALLAH
3. shbt yg sentiasa b,taubat
4. shbt yg beriman.

Nabi Muhammad SAW bersabda yg bermaksud: " tidak sempurna iman seseorg mukmin hingga ia mengasihi saudaranya seperti ia mengasihi dirinya sendiri" ( Riwayat Al-Bukhari dan muslim)

bagi kengkawan aq dr sek ren keb srtg hilir 2, sek men keb srtg hilir kompleks, sek men keb lui barat, politeknik merlimau melaka, politeknik seberang perai dan kini Universiti Putra Malaysia, aq mtk maap bebanyk erk..sbb aq hampir melupkan korg..aq bkn nk jauhkan diri tp aq xth knp aq m,yndiri...tp kini aq da sdr ttg korg..aq teringin nk kembalikan korg dlm hidup aq...aq akn b,usha carik korg blik..yela dunia nie kecik je..mn th kita nie ad ikatn b,saudara rapat ke..yela kita nie kn b,saudara sesama islam...korg bukk ht korg untuk p,ngmbalian aq...nada sdh...

5 comments:

  1. bagi kengkawan yg penah skitkan ht kwn2 korg tnp korg sdr..g la mtk mf kat diorg...sbb kita nie kdg2 xsdr ap yg kita ckp blh skitkan hati kwn2...

    ReplyDelete
  2. akak ! mintak maaf ea de wat salah silap kat akak ~
    hehe

    ReplyDelete
  3. sory kak slh silap...
    eh ade ke?cm xd je..an3?:)

    ReplyDelete
  4. mmg xde pon we...tp xth la lau akk de wat slh ke..

    ReplyDelete